01 de emiliehoeve

Therapeutische Gemeenschap de Emilie-Hoeve moet cultureel erfgoed worden

De Emilie-Hoeve is een Therapeutische Gemeenschap in Den Haag, waar sinds 40 jaar lang geen Alcohol, Drugs of Geweld geweest is. Dit is een uniek stuk Nederland en mag niet verloren gaan, de Emilie-Hoeve zelf is kult en Uniek, vele mensen hebben hun leven daar gered door van de Drugs af te komen.

Onderteken deze petitie als u de Emilie-Hoeve een warm hart toedraagt

Oud bewoners, Hulpverleners en iedereen die met de Emilie-Hoeve in Den Haag solidair is.

Dat de Therapeutische Gemeenschap Emilie-Hoeve in Den Haag dicht gaat en word gesloopt, het hele begrip TG word door bezuinigingen weg gesaneert.

Vele Hard-Drugs gebruikers hebben de afgelopen 40 jaar op de Emilie-Hoeve met succes hun Drugsverslaving overwonnen en zijn geslaagd in de maatschappij terug gekeerd, deze Cultuur moet bewaard blijven voor alle toekomstige Drugsverslaafden en een herinnering zijn aan de succesvolle Therapie.

Wij willen het Terrein en het Gebouw van de Emilie-Hoeve redden door het als Cultureel Erfgoed aan te merken.

Dat de Emilie-Hoeve als Cultureel Erfgoed aangemerkt word om op die plek een Museum te maken voor Therapeutische Gemeenschappen.

Het liefst willen wij het begrip TG en die daaraan verbonden therapie ook redden wij vragen hiervoor uw ondersteuning.

Het antwoord

De Emilie-Hoeve is gesloopt

Helaas heeft onze actie niet tot succes geleid. Monumentenzorg vond het een goed iniatief, alleen het gebouw was 5 jaar te jong om opgenomen te kunnen worden. Met pijn in ons hart hebben we afscheid moeten nemen van De Emilie-Hoeve, Parnassia heeft het gebouw ook heel snel gesloopt.

Inmiddels hebben we een nieuwe kliniek opgericht in het centrum van Den Haag voor drugsverslaafden en kunnen ze bij ons weer een langdurig (12 tot 14 maanden) programma volgen. We zijn dit moment de enigste met een programma dat zoveel behandelingstijd aanbiedt, andere programma's bieden maximaal 3 maanden aan wat veel te kort is (zie terugval statistieken).

De Stichting De Stam moet zich met weinig middelen redden, maar we boeken zeer goede resultaten. Als u meer wilt weten kunt u graag onze website bezoeken.

05-07-2016
Beantwoord
Frank van Berkom
Actie-groep "Emilie-Hoeve moet blijven"