Vpf

Terugdringen onnodige babysterfte door controle navelstrenginsertie bij 20 weken-echo

De baby-sterfte in Nederland is veel te hoog. Een eenvoudig middel om die sterfte deels terug te dringen is het verplicht stellen van de controle op de navelstrenginsertie tijdens de 20 weken. De levensbedreigende complicatie vasa previa (zie www.vasaprevia.nl) kan hiermee worden opgespoord.

De Vasa Previa Foundation, een stichting die vecht tegen babysterfte als gevolg van vasa previa.

dat vasa previa een, voor het ongeboren kind, dodelijke zwangerschapscomplicatie kan, maar niet hoeft te zijn. Ondanks zijn ernst is het niet algemeen bekend bij verloskundigen en gynaecologen. Door gebrek aan kennis en ervaring wordt het niet altijd gedetecteerd tijdens zwangerschap of bevalling, ondanks dat de complicatie 1:2500 keer voorkomt. Verplichte controle op navelstrenginsertie en placentaonderzoek tijdens de 20 weken-echo (structureel echoscopisch onderzoek SEO) voorkomt sterfte door vasa previa.

Verplichtstelling van de controle op de navelstrenginsertie en placentamorfologie tijdens de 20 weken echo (SEO). Deze controle kost gemiddeld nog geen minuut tijd en heeft grote gevolgen: Bij detectie van vasa previa zal een geplande keizersnede tussen 35 en 37 weken (volgens richtlijn NVOG) de levens van deze baby's redden.

01-07-2016
Marlou van Dijck