Tegen het massaal doden van wilde ganzen

Image_geese_plain

Door onkundig handelen van tot faunabeheerders opgewaardeerde hobbyjagers zijn populaties van Grauwe- en andere ganzen te groot geworden.

De overheid meent dit te moeten beantwoorden met het massaal doden van wilde ganzen. Dit jaar zijn er al ruim 10.000 ganzen gevangen en vergast in de gebieden rondom Schiphol. Verder moeten er de komende jaren in totaal 500.000 ganzen het veld ruimen.
Terwijl al jarenlang goede duurzame oplossingen in de wind zijn geslagen, mogen de ganzen hiervoor boeten. Helaas kunnen we deze vergassing niet meer voorkomen, maar we moeten voorkomen dat de overheid vergassen gaat legaliseren.

Doden van ganzen WERKT NIET! Al is het in de eerste plaats omdat men een vacuum creëert dat vervolgens weer volgetrokken wordt door nieuwe, gebiedsvreemde, ganzen. En in de tweede plaats is de wijze van doden absoluut dieronvriendelijk bij een dodingstijd van 3 á 4 minuten. Dit terwijl er net afgelopen jaar een wet is aangenomen over ritueel slachten waarin 40 seconden als maximaal aanvaardbare lijdenstijd wordt beschouwd.

De problemen dienen bij de bron aangepakt te worden. Bij de aanleg van de natuurgebieden had rekening gehouden moeten worden dat het uitstekende broedplekken voor ganzen zijn, echter de natuurgebieden bieden geen voedselaanbod voor de ganzen. Dit zoeken zij dus noodgedwongen bij de boeren op het land. Wil je de oorzaak van deze overlast aanpakken vereist dat een ander inzicht met betrekking tot het inrichten van 'Nieuwe Natuur'.

PETITIE

Bezorgde natuur- en dierenliefhebbers en voorstander van verantwoorde omgang met onze inheemse fauna

Dat tot faunabeheerders opgewaardeerde hobbyjagers structureel hun verantwoordelijkheid voor beheer van in het wild levende dierpopulaties verzaken en hierdoor aansprakelijk zijn voor de zeer grote broedpopulaties van Grauwe- en andere ganzen.
Het vergassen en/of afschieten van deze dieren zal op termijn slechts tot uitbreiding van het aantal ganzen leiden omdat de overlevende dieren grotere legsels en/of meerdere broedsels zullen gaan producere.

Dat de wetgever de, zogenaamd faunabeherende hobbyjagers zal houden aan hun Zorgplicht, door jaarlijks zoveel mogelijk legsels van ganzen met maiskiemolie te behandelen wat in tegenstelling tot vergassing/afschot zal leiden tot afname van de broedpopulaties. Hiermee worden nodeloze slachtingen die niet thuis horen in een zichzelf beschaafd noemende samenleving gestopt en tevens het probleem van de te grote populaties vreedzaam opgelost.

onderteken de petitie Tegen het massaal doden van wilde ganzen.

We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Bezig met opslaan van uw ondertekening...

Ajax-loader

Bij drukte op petities.nl kan dit enige momenten duren. Nadat uw ondertekening is opgeslagen ontvangt u een e-mail ter bevestiging. Om uw ondertekening definitief te maken klikt u op de link in deze e-mail en bevestigt u uw ondertekening.
  • 2 maanden geleden Willem van Briemen Duiven Hogeschooldocent
  • 3 maanden geleden peter leeftink zwolle
  • 4 maanden geleden Mariska Homs Rijswijk 2281GT
  • 4 maanden geleden Bibi Kleton Assendelft
  • 4 maanden geleden Marloes Kleton Assendelft Chemisch analist
  • 4 maanden geleden Sonja Tuinman Zwartewaal Gepensioneerd
  • 4 maanden geleden anoniem
  • 4 maanden geleden Linda jager Berkel en rodenrijs
  • 5 maanden geleden d.a.verbeek Vinkeveen aow
  • 5 maanden geleden Juergen Weisser Rommerskirchen Duitsland medelijden met weerloze dieren die vol vertrouwen naar Nederland komen
  • 5 maanden geleden Gudrun Kühn Alpen, Deutschland
  • 5 maanden geleden R.Kempers R.dam
  • 5 maanden geleden Cora heckmann - Weisser Rommerskirchen Duitsland afschuwelijk!! Hoe kan het "zogenaamde" beschaafde Nederland zoiets doen!!
  • 5 maanden geleden Sem Klapwijk Groningen 2e klas
  • 5 maanden geleden M. Jara Villegas Leusden Ondernemer
  • 5 maanden geleden Jennifer Hagens Amsterdam Oprichter en bestuurder Stichting De Mussen Toevlucht
  • 5 maanden geleden M. Van Dongen Haarsteeg Vogelliefhebber
  • 8 maanden geleden anita Bongers rotterdam sieraden maakster
  • 8 maanden geleden anoniem
  • 9 maanden geleden Natasja Mengerink Enschede Dierverzorger
  • 9 maanden geleden Andrea helsen bemmel honden verzorger.

Blader door alle 767 ondertekeningen via alle ondertekeningen.