Stop zwerfafval 1

Stop zwerfafval

Zwerfafval wordt een steeds groter probleem in Nederland (en wereldwijd) en het is de hoogste tijd dat de overheid daar effectief meer aan gaat doen! Het streven is minimaal 50.000 ondertekenaars, maar het liefst meer natuurlijk! Zodat dit onderwerp op de agenda moet komen in de Tweede Kamer. Teken daarom de petitie en deel deze ook op social media via het facebook-icoontje rechts op deze pagina. Like ook onze facebookpagina, zie eveneens rechts op deze pagina, klik op de tekst 'like onze facebook etc'

Wij, alle inwoners van Nederland met de wens voor een schone natuur en leefomgeving.

constateren dat:

Ondertekenaars van deze petitie constateren dat er sinds jaren een verergering van het zwerfafval-probleem optreedt in Nederland. Dit ondanks de wettelijke boete van €130 die staat op het achteloos achterlaten van afval op straat (alsmede parken, strand en in natuurgebieden). Boetes worden niet of nauwelijks uitgedeeld, festivals hanteren daarnaast veelal geen statiegeld-beleid op hun bekers, en parken veranderen in ware slagvelden van zwerfafval op zonnige dagen.

Wij verzoeken daarom een gedegen herziening van het beleid ten aanzien van zwerfafval, en verwachten een helder en sluitend plan van aanpak. Boetes dienen veel consequenter uitgedeeld te worden en/of desnoods verhoogd, met speciale nadruk op de zomermaanden. Onder zwerfafval verstaan de ondertekenaars van deze petitie ook: peuken, snoeppapiertjes, fruitafval, naast het bekende grotere zwerfafval.
Bij herhaaldelijke overtreding moeten vervuilers taakstraffen krijgen bij bijvoorbeeld plantsoen-dienst of milieu-organisatie. Voor festivals, koninginnedag, buurtfeesten, etc., moet per direct een statiegeld-beleid worden ontwikkeld om zwerfafval te voorkomen. Bij niet naleven dienen de organisatoren een boete op maat te krijgen.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

07-10-2016
Ingetrokken