Stop het stopzetten van leveringen eerste levensbehoeften

19.421 huishoudens zonder energie 6.750 huishoudens op straat gezet Onbekend aantal (maar zeker duizenden) huishoudens zonder water. Dit zijn de cijfers uit 2012 in Nederland. Er zou een wet moeten zijn, die het stopzetten van deze diensten verbiedt.

Inwoners van Nederland

dat het in Nederland mogelijk is, afgesloten te worden van diensten die belangrijk zijn voor gezondheid en welzijn. In een land als Nederland zijn er tal van mogelijkheden om onbetaalde facturen te innen en wij zouden dan ook graag zien dat er van andere mogelijkheden gebruikt wordt gemaakt dan het beeïndigen van de (naast voeding) eerste levensbehoeften. Kinderen hebben recht op een woning, warmte en stromend water.

Een wet die het verbiedt water en energie/gas af te sluiten en gezinnen op straat te zetten, vanwege onbetaalde facturen. Betreffende instanties kunnen op andere manieren hun geld innen. Bijvoorbeeld het direct incasseren bij werkgever of uitkerende instantie.

07-03-2016
Agnes de Leij-van den Muijsenberg