Stop afschieten katten in Nederland

Wij eisen een onmiddellijk verbod op het afschieten en doden van katten en het strafbaar stellen van de schutter wegens dierenmishandeling. Jagers moeten bij overtreding hun jachtakte verliezen.

katten eigenaren en de verwilderde katten hulpverleningen eisen een onmiddellijk verbod op het doodschieten van katten in geheel Nederland. Wij eisen dat de jagers in het algemeen aantonen hoeveel en waar zij katten aantreffen. En hoe deze dieren geïdentificeerd en zo nodig opgevangen worden.

De Nederlandse jagers richt zich doelbewust op de katten. Maar waarom? Katten vangen namelijk soms ook jonge hazen, konijnen en fazanten (naast de muizen en de ratten) en dat is iets wat de jagers veel liever zelf doen dus schakelen zij hun natuurlijke concurrent uit. De vogelbescherming zegt: De grutto, de kievit, de tureluur en tal van andere weidevogels die typisch zijn voor het Nederlandse landschap worden in hun voortbestaan bedreigd. Dat komt door de toename van het aantal koeien. Aangezien jagers in Nederland afhankelijk zijn van de land- en tuinbouwers om te mogen jagen op hun land zullen ze dit laatste niet snel aankaarten. Omdat de Nederlandse jagers het jaar rond het veld intrekken om ganzen te bestrijden verontrusten zij hiermee tevens de broedparen van diverse weidevogels.

Conclusie: Het doden van katten en deze hiervan de schuld te geven is absoluut niet onderbouwd maar slechts een aanname. Niet de kat, vos of andere roofdieren veroorzaken het verminderde aantal broedparen van de weidevogels maar de jager zelf.

Eis tot een totaalverbod op het afschieten en doden van katten in en buiten het jachtveld door jagers in Nederland aangezien er onvoldoende en ongegronde argumenten aangeleverd zijn voor een ontheffing.

Er zijn in Nederland voldoende alternatieven voor de hulp aan en met verwilderde/verdwaalde katten.

Staatssecretaris
06-02-2016