#StemOnline: Maak online stemmen tijdens verkiezingen mogelijk

Michiel Dijkman en Thomas van Oortmerssen roepen de Kiesraad op om óók online stemmen voor Nederlanders al mogelijk te maken vanaf de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014. Mensen moeten dadelijk via hun smartphone, tablet of pc veilig kunnen stemmen.

Michiel Dijkman en Thomas van Oortmerssen en anderen

Dat bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen in 2010 de opkomst slechts 54,1% was; in 2006 en 2002 lag dit rond 58%. Door het stemmen voor de burger gemakkelijker te maken, wordt het opkomstpercentage bij en de belangstelling voor verkiezingen verhoogd. 94% beschikt over internet. Zaken als online belastingformulieren invullen zijn de normaalste zaak van de wereld. Echter, stemmen doen we nog steeds alleen met een rode potlood, ingevoerd in 1922!

De Rijksoverheid en Kiesraad om óók online stemmen mogelijk te maken vanaf de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014. Mensen moeten dadelijk ook via hun smartphone, tablet of pc veilig kunnen stemmen. Hiervoor kunnen technologieën als Digi-D of Internetbankieren geschikt zijn. Wij pleitten overigens niet voor het afschaffen van het rode potlood, maar zien online stemmen als een onmisbare toevoeging binnen het democratische proces.

22-05-2016
Michiel Dijkman en Thomas van Oortmerssen