Poster rode loper lowres

Rodeloper Centrumsloper

Actiecomité rodeloper-centrumsloper is een initiatief van verontruste buurtbewoners uit het gebied tussen Amstel en Vijzelstraat/Vijzelgracht die het niet eens zijn met het voornemen van de gemeente om plannen voor het Muntplein te ontwikkelen die gaan ten koste van de Zuidelijke Binnenstad.

R. Bos R. Gelders L. Kraal I. van der Linden H. de Regt R. Schimmelpenninck S. Tromp Meesters e.a.

De gemeente wil het verkeersprobleem op het Muntplein oplossen. Voor de huidige plannen geldt dat verkeer vanaf Muntplein niet meer de Vijzelstraat in zal kunnen. Er wordt een hoofdader dichtgezet ten koste van het Unesco Werelderfgoed gebied met smallere straten en grachten. De Vijzelstraat werd ooit verbreed om de binnenstad te ontsluiten. Deze omleiding is 3x langer (470m versus 1462m) en zorgt voor 3x zoveel CO2/fijnstof en 3x meer overlast.

Het is van groot belang dat de huidige plannen worden stopgezet en dat er naar nieuwe opties wordt gezocht. De kop van de Vijzelstraat moet in twee rijrichtingen open blijven. Er dient een degelijk circulatieplan gemaakt te worden, waarbij de omliggende buurten niet de rekening moeten betalen van de vernieuwing/verfraaiing van een kruispunt. Daarbij dient de deplorabele verkeerssituatie op de Amstel tussen Muntplein en Amstel te worden meegenomen.

30-09-2016
Lizet Kraal