Huiskraaien

Red de huiskraai

Provincie geeft groen licht voor verwijdering Hoekse huiskraaien in Hoek van Holland. Ze wil deze kraaien laten afvangen en afschieten evenals de bijvangst van de vangacties zoals de zwarte kraai, de roek en de kauwtjes.

Partij voor de Dieren Bewoners van Hoek van Holland Dierenliefhebbers

De huiskraai komt van oorsprong uit Aziƫ, maar leeft al bijna 20 jaar in Nederland, heeft zich prima aangepast en veroorzaakt geen overlast of schade. Het is een kleine populatie van ongeveer 24 huiskraaien die zich vrijwel uitsluitend ophoudt in Hoek van Holland. Hij staat nu officieel te boek als beschermde inheemse soort. De laatste jaren is de populatie kleiner geworden. Daardoor is de kans klein is dat die zich explosief zal vermeerderen. Er is geen reden om de vogels te doden. Naast het doden van de huiskraai worden ook andere vogels gedood die in de vangnetten terecht komen, waaronder beschermde vogels zoals de kraai en de roek.

Wij verzoeken de provincie Zuid-Holland af te zien van het afvangen en doden van de huiskraaien en de bijvangst omdat dit totaal zinloos is en dieronvriendelijk.

Provincie Zuid-Holland
18-06-2016