4udta

Nee tegen boerkaverbod

In de huidige regeringsverklaring heeft het kabinet voorgesteld om de gezichtssluier te verbieden op openbare gelegenheden. In het kort komt dit erop neer dat vrouwen met een gezichtssluier:

-niet kunnen studeren

-niet hun kinderen van school kunnen ophalen

-niet naar het gemeentehuis kunnen gaan

-niet naar de bibliotheek kunnen gaan

-niet met de bus kunnen reizen

-niet een uitkering kunnen ontvangen

-niet naar het politiebureau kunnen gaan

WIJ VRAGEN ONS AF, WAAROM WORDT DE BOERKA GEZIEN ALS SYMBOOL VAN ONDERDRUKKING. DE VROUWEN WORDEN ONDERDRUKT OMDAT ZE DE BOERKA DRAGEN, NIET DOORDAT ZE HEM DRAGEN.

Het doel van deze petitie is een duidelijk signaal te geven aan de regering dat er veel tegenstanders zijn van een dergelijk verbod.

Het verbod is discriminerend, en gaat in tegen de vrijheid van godsdienst. Wanneer premier Rutte duidelijk in de algemene beschouwingen verkondigt dat hij de vrijheid van godsdienst in andere landen wil verdedigen, vragen wij ons toch af, waarom dan niet in je eigen land?

willen dat moslima's die hiervoor kiezen de vrijheid hebben de gezichtssluier te dragen.

Wij constateren dat moslima's met dit verbod fundamenteel in hun vrijheid worden beperkt. Wij willen erop wijzen dat een groot deel van deze vrouwen Nederlandse bekeerlingen zijn (en dus niet gedwongen zijn door familie). Wij denken dat een verbod deze vrouwen zal stigmatiseren en hen buiten de maatschappij zal plaatsen. Wij willen wijzen op Groot Brittanniƫ waar vrouwen met de gezichtssluier gewoon meedraaien in de samenleving.

Wij wensen dat het boerkaverbod niet door de kamer wordt aangenomen. Wij willen de religieuze vrijheid om de gezichtssluier in Nederland te dragen zonder hiervoor boetes te ontvangen.

Kabinet
15-12-2016