Kankerpatiënten de dupe van bezuinigingen in de GGZ

8.541 ondertekeningen

De voorgenomen € 600 miljoen bezuinigingen op de GGZ zullen onnodig veel psychisch leed veroorzaken bij duizenden kankerpatiënten die psychologische hulp nodig hebben. Terwijl professionele psychosociale begeleiding daadwerkelijk helpt om emotioneel overeind te blijven in een zware levensperiode.

NFK, KWF Kankerbestrijding, IPSO, NVPO en NVVO

constateren dat:

dat cliënten in de 1e lijn nog maar 5 sessies bij de psycholoog vergoed krijgen i.p.v. 8 en de eigen bijdrage per sessie omhoog gaat naar € 20. De 2e lijn GGZ wordt gekort met het innen van eigen bijdragen (oplopend tot € 295 per jaar), het heffen van een generieke tariefkorting en het schrappen van de diagnose ‘Aanpassingsstoornis’ uit het basispakket.

u met klem af te zien van de eigen bijdrage voor de 2e lijn GGZ en inperking van het aantal sessies in de 1e lijn GGZ. Beide maatregelen zetten namelijk vele duizenden kankerpatiënten in de kou. 40% (!) van hen zal afzien van behandeling. En dat terwijl wetenschappelijk onderzoek onder kankerpatiënten aantoont dat psycho-oncologie leidt tot significante afname van angst, depressie en vermoeidheid en tot meer kwaliteit van leven.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

Kabinet
27-09-2016