Hou kraamzorg in de basisverzekering

De kraamzorg staat weer ter discussie! Wie kraamzorg wil, moet zich dan aanvullend verzekeren. Kraamzorg is niet alleen wasjes draaien en beschuitjes smeren. Het is juist de steun in de rug, de vraagbaak en medische ondersteuning tijdens de kraamweek. Juist dan hebben wij ze zo hard nodig! Stop!

Vrouwen: - die in de toekomst kindje verwachten - die zwanger zijn - die kraamzorg gehad hebben

Wij vinden dat de kraamzorg niet moet verdwijnen uit het basispakket. Een kindje is niet altijd gepland, en niet iedereen heeft de mogelijkheid om te sparen. Daarnaast moet het geboortecijfer juist omhoog en niet omlaag, dat wordt op deze manier niet gestimuleerd. Kennis en advies wat in zo'n onzekere tijd als de kraamweek aanwezig is, moet zeker blijven als steun in de rug voor de kraamvrouw!

Wij willen dat de kraamzorg in de basisverzekering blijft, en dat zorg voor moeder en kind voor iedereen toegankelijk en gegarandeerd blijft!

Het antwoord

Kraamzorg blijft in basispakket

Kraamzorg blijft in het basispakket. Minister Schippers volgt een advies daarover van het Zorginstituut Nederland. Ze had daar om gevraagd naar aanleiding van reacties van burgers op haar oproep, om met voorstellen te komen voor bezuinigingen op het pakket. De minister zegt dat veel mensen hebben gereageerd en dat ze onder meer voorstellen hebben gedaan over de kraamzorg.

Schippers vindt kraamzorg in het basispakket noodzakelijk.

Bron: NOS

09-02-2016
Beantwoord
Eline de Pater

Kraamzorg blijft in basispakket

Schippers vindt kraamzorg in het basispakket noodzakelijk.

Bron: NOS

12-07-2017