Het Nederlands slavernijverleden als leerdoel in het voortgezet onderwijs

Inhoudelijke informatie over het Nederlandse slavernijverleden ontbreekt nog steeds in actueel schoolmateriaal, hetgeen leidt tot onwetendheid en maatschappelijk onbegrip. Doel van deze petitie is om de nederlandse slavernijrol vast onderdeel te maken van geschiedenisonderwijs VO.

Belangrijk: bevestig uw ondertekening per mail! Please: sign & share! > http://onderwijsoverslavernij.petities.nl

bewuste Nederlanders

dat kennis en inzicht over het slavernijverleden van Nederland tot nu toe ontbrak in het Nederlandse Onderwijs hetgeen heeft bijgedragen aan onwetendheid en vergaand onbegrip.

Wanneer wij ons zouden realiseren dat de door Nederlanders bedreven slavernij (handel en eigenaarschap) er rechtstreeks toe leidde dat 600.000 eerste generatie-slaven door Nederlandse schepen werden overgevaren, en daarna 17 generaties levenslang in onvrijheid leefden na te zijn ontdaan van familienaam, familieband, eigenheid, vrijheid en welke hoop dan ook, ontstaat misschien het besef dat slavernij zelfs niet is te vergelijken met de holocaust.

Dat wij er intussen niks aan konden doen dat wij het op school niet aangereikt hebben gekregen is ons niet aan te rekenen; dat deze materie nog steeds in de boeken ontbreekt is echter iets om ons als Nederlander voor te schamen...... Hadden wij deze kennis wel gehad, dan zouden we de gevoeligheid snappen, alsook de aanwezigheid van afro-caraibische medelanders als AUTOCHTOON onderdeel van onze samenleving.

om het slavernijverleden van Nederland vanaf nu in het onderwijs dezelfde leerdoel- status te geven als de Tweede Wereldoorlog; verplicht materiaal voor de onderbouw Voortgezet Onderwijs. Een kleine stap tegen racisme, voor wederzijds begrip..... met een groot effect.

19-02-2016
Vincent Michels