11.125 ondertekeningen

Het ESM-verdrag

In Duitsland is veel ophef ontstaan over het ESM verdrag, dat op 11 juli 2011 door 17 ministers van financiën van de Europese lidstaten, die de euro als valuta hebben, werd ondertekend. Het verdrag volgt op een resolutie, aangenomen door het Europees Parlement op 25 maart 2011. De parlementen van de Euro lidstaten moeten het verdrag nog ratificeren. Dit houdt in, dat onder andere de Tweede Kamer in Nederland haar goedkeuring nog moet geven aan het verdrag.

Op basis van voortschrijdend inzicht werd het ESM verdrag gewijzigd (http://adbroere.nl/web/nl/columns/het-gewijzigde-esm-verdrag.php) en opnieuw getekend door vertegenwoordigers (niet de Ministers van Financiën) van de zeventien Eurolanden op 2 februari 2012. Dit verdrag wordt op korte termijn aangeboden aan de Tweede Kamer ter ratificatie. De belangrijkste bezwaren tegen het ESM betreffen het ondemocratische karakter van het instituut, de prominente rol die ECB en IMF hierin gaan spelen en voor Nederland de volstrekt marginale positie. Door 5,7% van de stemrechten te hebben, speelt Nederland geen rol van betekenis, want vrijwel alle besluiten kunnen met 80% van de stemmen worden genomen. Er is geen sprake van een vetorecht voor het Nederlandse parlement, want Nederland kan vrijwel geen enkele beslissing zelfstandig tegenhouden, zelfs niet versnelling van de afdracht aan het ESM!
'Towards a stronger European economic governance' stelt de Europese Commissie. Binnen het kader van een goed functionerende democratie en uitgevoerd door democratische instituten zou hiervoor wat te zeggen zijn. Maar daarvan is weinig te merken in de EU. Alleen al het ontbreken van een publiek debat in de eurolanden over de komst van een instituut dat zich rechtstreeks gaat bemoeien met begrotingen, belastingen en bezuinigingen van de eurolanden en dus alle burgers van deze landen treft, bewijst dat.

Op 10 april 2012 werd de petitie aangeboden aan de voorzitter van de commissie voor financiën van de Tweede Kamer. Bij de petitie overhandiging waren (bijna) alle financiële woordvoerders van de fracties aanwezig. Er zijn filmopnames gemaakt die te zien zijn op www.adbroere.nl.

Het aanbieden van de petitie betekent geenszins, dat de actie tegen het ESM beëindigd is. Wij zullen de parlementariërs, voordat de stemming over het ESM in de Tweede Kamer plaatsvindt, op de hoogte stellen van het uiteindelijke resultaat.

Vandaag, 16 mei 2012, is het onduidelijk wanneer de ratificatie van het ESM zal worden behandeld in de Tweede Kamer. In het verlengde daarvan is er nog geen datum bepaald voor de stemming over het ESM. De mogelijkheid is aanwezig dat het onderwerp ESM 'controversieel' wordt verklaard en zal worden doorgeschoven, hoewel er volgens het Financieele Dagblad op grond van een enquête onder de financiële woordvoerders van de politieke partijen een meerderheid in de kamer voor behandeling op korte termijn is. Op de agenda van de Tweede Kamer staat het onderwerp echter (nog) niet vermeld voor de komende weken.

PETITIE

verontruste burgers van Nederland

Dat in het ESM-verdrag, waarvoor een ontwerp resolutie werd aangenomen door het Europees Parlement op 25 maart 2011 en dat op 11 juli 2011 werd ondertekend door de ministers van de 17 euro landen een aantal elementen zitten, die ons grote zorgen baren met betrekking tot de soevereiniteit van Nederland en het ondemocratisch gehalte van de organisatie die het ESM-verdrag met ingang van 2013 gaat uitvoeren. Wij refereren hierbij aan de informatie die wordt gegeven op de Youtube video over het ESM-verdrag, waarvan de URL is: http://www.youtube.com/watch?v=1GaH2MqXfxM

Wij vragen de leden van de fracties in de Tweede Kamer om het ESM-verdrag niet te ratificeren.

Deze petitie heeft status in behandeling en is daarom niet ondertekenbaar.

• bijna 2 jaar geleden H. van Westen Goudswaard
  • bijna 2 jaar geleden stef schoemaker Maastricht
  • bijna 2 jaar geleden R.Galgenbeld-Benjamins Hoge Hexel verzorgende
  • bijna 2 jaar geleden Marloes Schiebergen Berg en Dal

Blader door alle 11.125 ondertekeningen via alle ondertekeningen.