Stalker

Hardere strafwet stalkers

Graag roep ik u allen op om te pleiten voor een hardere aanpak tegen stalkers. Het is een zeer grote inbreuk op je privacy, veiligheid en psychische welzijn. Ik ben zelf het slachtoffer geweest van stalking. Familie en kinderen zijn ook slachtoffer (veiligheid) Kans op PTSS en psychose.

U kunt onzichtbaar ondertekenen.

• slachtoffers van stalking
  • familieleden van slachtoffers
  • de stalker zelf, psychische hulp nodig

constateren dat:

Dat je niet serieus wordt genomen tijdens het stalken en als je aangifte wil doen. Je voelt jezelf 'de gek', terwijl de dader psychische hulp nodig heeft, nu krijg je dit zelf wanneer het stalken is gestopt en je echt gek bent geworden. Het zijn potentiële moordenaars die opgepakt moeten worden. Eén week taakstraf is echt te weinig voor iemand die zoveel leed aanricht. Omdat er niet ingegrepen wordt krijgen mensen psychische klachten, zoals PTSS/psychose.

• snellere aanpak aangiftes stalking
  • politie moet in actie komen als je in een openbare ruimte bedreigt wordt, dus niet alleen straatverbod
  • invoering celstraf ipv taakstraf, want dit laatste is geen straf voor zoiets ergs, het is zelfs gezellig
  • psychische hulp ook voor de dader, niet alleen het slachtoffer
  • meer veiligheid slachtoffer (politie moet te bereiken zijn met bijv. een apparaatje)
  • slachtofferhulp na het stalken, meer aandacht voor PTSS.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

Eerste Kamer
09-07-2016