GGZ-medewerkers verdienen geen afbraak-cao

De arbeidsmarkt in de Geestelijke gezondheidszorg (GGZ) staat onder druk. Aan de ene kant door bezuinigingen die het kabinet de sector oplegt, maar tegelijkertijd vanwege de personeelsbehoefte op middellange termijn. Het is dan ook belangrijk dat de GGZ een aantrekkelijke sector blijft met een goede, reële cao.

Vertegenwoordigers van werknemers in de GGZ: Abvakabo FNV, CNV Publieke Zaak, NU’91 en FBZ.

Werkgevers willen een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden, op het gebied van arbeids- en rusttijden, de duur van het wachtgeld en inkomensbescherming bij reorganisaties. “De cliënt centraal”, zeggen de werkgevers, maar ze miskennen dat de werknemers het visitekaartje zijn. Door pas te willen praten als werknemers eerst instemmen met een scala aan verslechteringen, nemen werkgevers hun eigen mensen niet serieus.

Wij willen een goede en reële cao waarin ook ruimte is voor verbeteringen, zoals een structurele loonsverhoging van 2,5%, verbetering van de reiskostenvergoeding, studiekosten, een (geïndexeerde) stagevergoeding voor alle stagiaires en gelijkwaardig overleg over de inzetbaarheid per werkweek.

werkgever
02-10-2016