Gevangenen moeten hun volledige straf uitzitten

Criminelen krijgen nog steeds 1/3 van hun gevangenisstraf kado als zij zich na 2/3 van hun straf houden aan voorwaarden van de rechter. Een moordenaar krijgt bijvoorbeeld 12 jaar en loopt dus na 8 jaar al naar buiten. Stop deze schijnstraffen. Straf = straf.

Het niet-criminele deel van de bevolking en strijders tegen onrecht

dat sinds 2008 de wet bepaalt dat veroordeelde criminelen na het uitzitten van slechts 2/3 van hun straf op vrije voeten kunnen komen, wanneer zij aan gestelde voorwaarden voldoen (bv. meldplicht, straatverbod, gedragstraining). De wetgever ziet het blijkbaar als een 'recht' van veroordeelden dat zij vervroegd vrij kunnen komen. Wij vinden dit een onrecht. Veroordeelden moeten gewoon hun hele straf uitzitten.

dat iedereen die veroordeeld wordt geen wettelijk recht meer heeft op 1/3 aftrek en het volle pond van zijn straf in de gevangenis blijft. De Tweede Kamer dient hiervoor uit het Wetboek van Strafrecht de artikelen 15 t/m 15l te schrappen.

05-10-2016
Joost Eerdmans
Burgercomité tegen Onrecht

Persbericht: Burgercomité start petitie

Het Burgercomité tegen Onrecht start een petitie tegen de vervroegde invrijheidstelling van veroordeelden. http://stopschijnstraffen.petities.nl/ Iedere misdadiger die veroordeeld wordt tot een celstraf van 1 jaar of meer, heeft het wettelijke recht om na 2/3 van de opgelegde straf eerder op vrije voeten te komen als hij aan bepaalde voorwaarden voldoet (bv.

meldplicht, straatverbod, gedragstraining). Bij ongeveer de helft van de gevangenen wordt geen andere voorwaarde gesteld dan dat zij in hun 'proeftijd' geen strafbaar feit mogen plegen. Dit recht is een onrecht en moet zo snel mogelijk uit het Wetboek van Strafrecht worden verwijderd. Straf is straf. De petitie verzoekt dat veroordeelden geen recht meer hebben op 1/3 aftrek en het volle pond van hun straf in de gevangenis blijven. De Tweede Kamer dient hiervoor uit het Wetboek van Strafrecht de artikelen 15 t/m 15l te schrappen. Stop de schijnstraffen en teken onze petitie mee op: http://stopschijnstraffen.petities.nl/ Alle handtekeningen zullen wij aanbieden aan de Tweede Kamer. Het Burgercomité tegen Onrecht, 7 mei 2013 Joost Eerdmans Martin Roos Jack Keijzer

www.joosteerdmans.nl
08-05-2013