erisgeencrisis

petitie om een rente-onafhankelijk aanvullend geldsysteem in te voeren in Nederland. Wegens te omslachtige formuleringen is deze petitie GESTAAKT. Onderteken liever: http://stopdekredietcrisis.petities.nl

PETITIE

mondige burgers van Nederland,

- dat ELKE euro die momenteel in omloop is, ooit in omloop moet zijn gebracht in de vorm van rentedragende leningen: hetzij door de Centrale Banken, hetzij door geldscheppende kredietverstrekkingen in de private sector;
- dat elke euro dus uit schuld bestaat;
- dat schulden ooit moeten worden afgelost;
- dat deze leningen logischerwijs alleen kunnen worden afgelost middels inkomsten;
- dat logischerwijs, teneinde deze inkomsten überhaupt te kunnen hebben, eerst elders in onze economie door iets of iemand nieuwe leningen afgesloten zullen moeten zijn, groter dan de oorspronkelijke, om de euro's te scheppen waarmee niet alleen de hoofdsom maar tevens de rente van deze eerste leningen afgelost kan worden (anders zou het geld snel op raken);
- dat hierdoor feitelijk continu de geldhoeveelheid moet blijven groeien; maar dus ook de schulden;
- dat dit leidt tot eeuwige schulden, tot inflatie èn tot de noodzaak van exponentiële economische groei;
- wij hierdoor slaven van het systeem worden, in plaats van dat de economie in onze behoeften voorziet;
- dat NIETS duurzaam exponentieel kan blijven groeien;
- dat de grenzen aan de groei bereikt zijn, zowel bij onze planeet als met ons geduld;
- dat de huidige recessie (2009) en kredietcrisis (2007) niets anders zijn dan een tekort aan betaalmiddel in handen van het publiek;
- dat dit eenvoudig te verhelpen zou zijn door meer betaalmiddel beschikbaar te stellen in plaats van minder;

- als aanvulling op het wettig betaalmiddel "euro";
- rente-vrije, door de Nederlandse Staat zelf gedrukte en gegarandeerde, certificaten van euro's te vervaardigen;
- deze in omloop te brengen in Nederland;
- via eenmalige of periodieke hoofdelijke (belastingvrije) verstrekking om niet;
- aan alle burgers van Nederland (eigenlijk een inkomensaanvulling, een basisinkomen);
- opdat de burgers deze certificaten in Nederland zullen kunnen gebruiken bij het doen van hun aankopen en betalingen;
- en voorts deze certificaten in ieder geval te doen accepteren als betaalmiddel voor het voldoen van de Rijksbelastingen, zodat winkeliers deze certificaten ook daarom zullen willen accepteren van hun klanten;
- de certificaten uit te geven in praktische denominaties van bijvoorbeeld 5; 10; 20 en 50 euro-equivalenten, en in handzaam formaat gedrukt;
- en wel in precies de juiste hoeveelheden te verstrekken aan de bevolking zodat er geen extreme geldontwaarding of overspannen economie zal ontstaan, maar ook de crisis een halt toegeroepen kan worden.

onderteken de petitie erisgeencrisis.

We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Bezig met opslaan van uw ondertekening...

Ajax-loader

Bij drukte op petities.nl kan dit enige momenten duren. Nadat uw ondertekening is opgeslagen ontvangt u een e-mail ter bevestiging. Om uw ondertekening definitief te maken klikt u op de link in deze e-mail en bevestigt u uw ondertekening.
  • meer dan 1 jaar geleden Adam Pakuszewski Barendrecht
  • ongeveer 2 jaar geleden anoniem
  • meer dan 2 jaar geleden anoniem
  • bijna 3 jaar geleden anoniem
  • bijna 4 jaar geleden anoniem
  • bijna 5 jaar geleden Matthijs Amsterdam
  • ongeveer 5 jaar geleden anoniem
  • ongeveer 5 jaar geleden anneke douwsma drachten kunstenaar
  • ongeveer 5 jaar geleden Frans Coevorden H2O
  • ongeveer 5 jaar geleden Albert Toby Zaandijk Reincarnatietherapeut
  • ongeveer 5 jaar geleden emile den haag services desk medewerker
  • ongeveer 5 jaar geleden ingeborg de lange amsterdam docent drama
  • ongeveer 5 jaar geleden Hans Zabel Ees sinds 1986 zelfstandig kunstanimator zonder personeel maar met een uitgebreid en divers netwerk.
  • ongeveer 5 jaar geleden NG. Overmars Blokker gepensioneerd
  • ongeveer 5 jaar geleden Annet Leijten Zwolle gepensioneerd
  • ongeveer 5 jaar geleden Ans Reurekas Hoorn Bouwstenen leveren nieuwe samenLeving: www.kesnl.nl
  • ongeveer 5 jaar geleden H.M.S. Videler Zwolle onderneemster