Één richting in Spuistraat

Spuistraan1richtingbanner

In de Amsterdamse Spuistraat fietst men massaal tegen het verkeer in. Ik heb het gemeld bij het stadsdeel Centrum, die heeft me doorgestuurd naar handhaving.

Een politieagent van bureau Nieuwezijds vertelde me dat het juridisch lastig is te handhaven omdat niet na elk steegje een bord staat. Dit is voor de uitkering van een vergoeding door een verzekeraar een probleem geweest in het verleden. Een dader kan volhouden niet te kunnen weten dat het éénrichtingsverkeer is in de Spuistraat. Het slachtoffer van een botsing trekt aan het kortste eind.

Stuur fietsers voortaan met de juiste middelen duidelijk door naar de Nieuwezijds en Singel. Uiteindelijk zijn de meeste mensen schapen die niet teveel willen nadenken (blijkt als ik het 'overtreders' vraag). Zie ook de Spuistraat in Google Street View.

De petitie is overhandigd op 8 november 2011. Er is een video van twee minuten van. Het komt op de agenda van de stadsdeelraad van 20 december 2011. De raad zal dan een afdoeningsvoorstel doen (opties: door naar het dagelijks bestuur voor een antwoord, concept-antwoord eerst bespreken in commissie Openbare Ruimte, febr/maart 2012).

Het is op 6 maart 2012 behandeld, zie het laatste nieuwsbericht naast deze petitie voor de video daarvan.

PETITIE

fietsers in de Spuistraat,

elke dag fietsers die ons tegemoet komen op de Spuistraat in Amsterdam. Men weet eenvoudigweg niet dat het éénrichtingsverkeer is. Voor automobilisten staat een bord op het Spui en één achter MagnaPlaza, maar in de rijrichting aan de kant van het fietspad staan nergens aanwijzingen voor fietsers. Ook niet na elk steegje.

Menig Amsterdammer heeft (nog) geen rijbewijs en heeft niet op een andere manier de verkeersregels kunnen leren. Ook worden ze niet door een navigatiesysteem gecorrigeerd (keer om!). Fietsende toeristen moeten het volledig hebben van de logica ter plekke.

Na een aanrijding kan je niet wijzen naar een verkeersbord of een pijl op het wegdek. Ze wisten het niet. Na een discussie zeggen de 'spookfietsers' dat ze het wel hadden willen weten maar dat het praktisch onmogelijk is.

Het is een onduidelijke situatie voor slecht oplettende fietsers.

het duidelijk te maken aan fietsers dat de Spuistraat van Spui tot Prins Hendrikkade éénrichtingsverkeer is.

Fietsers op tijd met duidelijke aanwijzingen naast en op het wegdek te begeleiden naar de alternatieven: Singel en Nieuwezijds.

Deze petitie heeft status afgerond en is daarom niet ondertekenbaar.

• bijna 3 jaar geleden Wil Spier Amsterdam
  • bijna 3 jaar geleden r. maduro amsterdam
  • bijna 3 jaar geleden J.M. Ricker Amsterdam
  • bijna 3 jaar geleden Tjalling Siersma Amsterdam