Niertransplantatie 2

Burgerinitiatief: Financiële regeling maken voor potentiële anonieme nierdonoren

Veel mensen staan op de wachtlijst voor een geschikte nier. Het moet toch mogelijk zijn om mensen een financiële beloning te geven indien zij bij leven een nier willen afstaan. Daarmee geef je de nierpatiënt een kwalitatief goed leven en bespaart de maatschappij een hoop zorgkosten. Daarom dit burgerinitiatief.

Een ieder die een financiële regeling steunt voor een nierdonor om een nierpatiënt te helpen.

Met de financiële beloning (korting op de ziektekostenverzekering of éénmalig bedrag) kunnen we potentiële nierdonoren verleiden om te doneren. Met zo’n actie is het vaak mogelijk twee of zelfs drie patiënten te helpen. En niet alleen krijgt een nierpatiënt weer een kwalitatief veel beter leven, ook de hoge kosten voor de maatschappij die gepaard gaan met dialyse komen met zo’n blinde donatie te vervallen.

Help mee om deze regeling te maken.

Leiden coördineert thans levende donatie nieren. Het zou goed zijn als zij de donoren in bestand opnemen die gescreend zijn en goed bevonden. Na een (geslaagde) donatie kan dan de donor aanspraak maken op de financiële regeling. Uitvoering kan bij zorgverzekeraar liggen.

19-12-2016
Henk van der Zwan