Behoud peuterspeelzalen in gemeente Neerijnen

Per 1 november 2015 sluiten alle peuterspeelzalen in de gemeente Neerijnen de deuren. Haaften, Varik, Ophemert en Opijnen verliezen hun peuterspeelzaal. De gemeente geeft niet genoeg financiƫle steun. Hiermee komt er een eind aan jarenlang kwalitatief hoogwaardig peuteronderwijs.

inwoners van gemeente Neerijnen, betrokken bij peuterspeelzalen in Haaften, Ophemert, Varik, Opijnen

dat de peuterspeelzalen in gemeente Neerijnen in de huidige vorm sluiten per 1 november 2015. Hiermee komt er een einde aan jarenlang kwalitatief hoogwaardig peuteronderwijs voor 2- en 3 jarigen in de gemeente. Er wordt met nieuwe partijen gesproken over een alternatieve peuteropvang. Dit alternatief moet al op heel korte termijn worden doorgeduwd. Het versneld doorvoeren van nieuwe plannen brengt de kwaliteit van het peuteronderwijs in gevaar.

de gemeente tot het onderbouwen van een gedegen meerjarenplan voor een stabiele oplossing voor het peuteronderwijs. Wij verzoeken dat de huidige oudercommissie van de SPGN in afgevaardigde vorm betrokken wordt bij de nieuwe plannen om te waarborgen dat er in de toekomst peuteronderwijs blijft in een vorm waar ouders achter staan en op locaties die werkelijk geschikt zijn.

Neerijnen
02-10-2016
Antwoord verwacht:
01-01-2017
Johanneke Delsink - Schaap

Gemeente reageert naar betrokken ouders

Gemeente Neerijnen reageert naar ouders van de betrokken peuters over de sluiting van de peuterspeelzalen met de volgende reactie: ------------------------------------------------------- 'In verband daarmede kan ik u berichten dat er op dit moment hard aan gewerkt wordt om de mogelijkheid te kunnen bieden dat er in een aantal kernen van Neerijnen een voorschoolse voorziening zal komen, met het aanbod van peuteropvang. De gemeente heeft inmiddels de besprekingen met de besturen van Stichting Fluvium (openbaar onderwijs in gemeente Geldermalsen en gemeente Neerijnen) en CPOB (Stichting Christelijk Onderwijs Betuwe & Bommelerwaard) afgerond. Deze beide schoolbesturen hebben zich bereid verklaard om in de basisscholen te zoeken naar mogelijkheden om ruimten beschikbaar te stellen voor een peuteropvang. Op dit moment voert de gemeente , in overleg met de genoemde schoolbesturen, gesprekken met externe partijen die de uitvoering van de peuteropvang op zich kunnen gaan nemen. We streven er naar, u op korte termijn, maar in ieder geval voor de herfstvakantie meer en volledige informatie te kunnen geven.' -------------------------------------------------------- Het versneld doorvoeren van een alternatieve oplossing baart de ouders van de kinderen op de speelzalen grote zorgen.

Hoe kan jarenlange ervaring van de leidsters en goede locaties met speciale materialen zomaar weggegooid worden? Zo lang er geen goed onderbouwd (meerjaren)plan ligt MOETEN er goede locaties open blijven in de gemeente!

18-09-2015