Nieuw logo gastouderbranche

Behoud kinderopvangtoeslag voor gastouders

Kinderopvangtoeslag is een recht voor alle Nederlandse ouders dus ook voor gastouders Vanaf 2012 hebben gastouders met als enige inkomstenbron gastouderschap GEEN RECHT MEER op kinderopvangtoeslag. Dit vindt de VGOB,die de belangen van gastouders behartigt, onacceptabel

Vereniging GastouderBranche (VGOB), gastouders, vraagouders en gastouderbureaus in Nederland

dat in de Verzamelwet een punt fraudebestrijding is opgenomen waarin vermeld wordt dat gastouders vanaf 2012 geen recht meer hebben op kinderopvangtoeslag. Dit is ongelijke behandeling van een beroepsgroep.

De VGOB staat achter het voornemen om alle vormen van fraude, met betrekking tot het oneigenlijk gebruik, te bestrijden, maar dan niet ten koste van de alle gastouders. Het betreft immers een kleine groep die mogelijk fraude pleegt.

De verzamelwet te wijzigen en gastouders hun recht op kinderopvangtoeslag te laten behouden. Het gastouderbureau krijgt de taak om dit soort fraude tijdig te signaleren en vervolgens de registratie van de opvang te weigeren. Gastouders en gastouderbureaus die, willens en wetens, meewerken aan het registreren van dit soort fraudesituaties worden verwijderd uit het Landelijk Register Kinderopvang.

minister
01-03-2016