Ccraamsticker

Aanpak dierenwelzijn op Griekse eilanden

Er moet op HUMANE wijze actie ondernomen worden om het dierenwelzijn bij hotels op de Griekse eilanden te verbeteren en waarbij de overlast van zwerfdieren wordt gereduceerd. Het wordt tijd dat Griekse gemeenten worden gedwongen mee te werken aan sterilisatie-acties en andere structurele maatregelen. Het moet leefbaarder worden voor dier en mens.

toeristen, dierenliefhebbers, anti-dierenliefhebbers, voorstanders van een duurzame samenleving

dat dieren in Griekenland vaak onder erbarmelijke omstandigheden moeten (over)leven en dat geboortebeperking nodig is om een kleinere en gezonde populatie over te houden. In toeristenplaatsen bij hotels en retaurants veroorzaken katten veel overlast en helaas worden dierenwelzijns-stichtingen inclusief hun medewerkers vaak tegengewerkt door de (plaatselijke) politiek. Vaak worden katten na het toeristenseizoen verjaagd of vergiftigd.

Griekse gemeenten moeten gedwongen worden om mee te werken aan sterilisatie-acties, zonodig met (vrijwillige) dierenartsen uit andere landen. Geld dat beschikbaar is gesteld door de EU moet ook daadwerkelijk gebruikt worden voor het bestrijden van het zwerfdieren-probleem. Er moeten (hogere) straffen komen op mishandeling en verwaarlozing van dieren. Reisorganisaties moeten invloed uitoefenen door eisen te stellen aan dierenwelzijn bij hotels.

Europese Commissie
04-07-2016