17-04-2012

persbericht

Petitie J.P. Coen terug in Batavia

Zet het standbeeld van J.P. Coen in Batavia terug op zijn sokkel en geef Coen alsnog de staatsbegrafenis die hij verdient. Hiervoor pleit het Comité Vrienden van Coen (CVC). Het comité is een petitie gestart om steun te krijgen voor de verwezenlijking van deze doelen. De petitie zal worden aangeboden aan de Indonesische ambassade.

In 1942, toen Nederland zuchtte onder het juk van Nazi-Duitsland, vernielde de Japanse bezetter van Nederlands-Indië het prachtige beeld van J.P. Coen in Batavia (tegenwoordig Jakarta). Het was een daad van historisch en cultureel vandalisme, die tot op de dag van vandaag ongestraft is gebleven.
In 2011 viel in Hoorn het standbeeld van J.P. Coen van zijn voetstuk. De gemeente renoveerde het beeld en zette het met instemming van het kabinet en de Tweede Kamer terug op zijn sokkel.

Wat in Nederland kan, kan ook in Indonesië. Daarom: zet het standbeeld van Coen terug in Jakarta!

De standbeelden van Coen in Hoorn en Batavia ooHoorn hebben een belangrijke educatieve waarde. Ze herinneren aan de welvaart die Coens VOC ons heeft gebracht en aan de belangrijke rol die Nederland heeft gespeeld in Indonesië. Dat land zou niet hebben kunnen ontstaan zonder Nederlands-Indië. En Nederlands-Indië zou niet hebben bestaan zonder Coen.

Verder zijn wij van mening dat J.P. Coen een staatsbegrafenis moet krijgen. Zijn stoffelijke resten liggen nu in een troosteloos graf op de binnenplaats van het Wajang-Museum in Jakarta. Onbegrijpelijk hoe halfslachtig Nederland met zijn helden omgaat. De stoffelijke resten van Coen dienen te worden gerepatrieerd en bijgezet in een prominent graf in onze hoofdstad of in Den Haag. Breng Coen thuis!

Wij doen een oproep aan de Nederlandse overheid bij te dragen aan de kosten van de vervaardiging van een replica van het door de Jap verwoeste Coen-beeld in Jakarta en de repatriëring van Coens stoffelijke resten. Deze kosten zouden in onderling overleg eventueel kunnen worden betaald uit de ontwikkelingshulp die Indonesië nu ook al ontvangt van Nederland, of kunnen worden verhaald op de Japanse staat.

Wij verwachten dat velen onze doelstelling zullen verwelkomen. Als uit alle discussies van de afgelopen tijd iets is gebleken, dan is het wel dat Coen populairder is dan ooit. Een petitie om het omgevallen beeld van Coen voor Hoorn te behouden kreeg vele malen meer handtekeningen dan de petitie die het beeld wilde verwijderen. Tal van historici, onder wie Maarten van Rossem en Jurrien van Goor, hebben gewezen op het grote belang van Coen voor onze vaderlandse geschiedenis. Zelfs in de hoofdcommentaren van linkse kranten als Trouw en het NRC is gepleit voor terugplaatsing van het beeld in Hoorn. Last but not least is er een glossy uitgebracht met de titel Coen! en is er in Hoorn een expositie gewijd aan zijn nagedachtenis.

Uit diepgaand historisch onderzoek is bovendien gebleken dat Coen niet langer beticht kan worden van veel zaken die hem eeuwenlang zijn aangewreven. Zie hiervoor ‘Coens eerherstel’ (1942) en ‘Coen op Banda: De conqueste getoetst aan het recht van den tijd’ (1943) van respectievelijk de Utrechtse historici W.F. Gerretson en Lucas Kiers. Coen heeft zich nimmer schuldig heeft gemaakt aan genocide, zoals de gemeente Hoorn terecht stelt. De strafexpeditie die Coen uitvoerde op Banda was niet voor niets. Die was, zoals het tekstbordje van de gemeente Hoorn terecht aangeeft, omdat de Bandanezen tegen het verbod van de VOC in nootmuskaat hadden geleverd aan de Engelsen. Dat hierbij duizenden doden zijn gevallen, kan Coen uiteraard niet verweten worden. Oorlogen zonder doden bestaan niet. En om met Van Rossem te spreken: ‘Het verleden dient te worden beoordeeld naar zijn eigen maatstaven. Coen was een realist, die toen niet anders handelde dan andere vertegenwoordigers van Europese handelsnaties die met grof geweld de Aziatische handel probeerden te penetreren en te domineren.’

Van Goor: ‘Coen deed wat goed was voor de economie van Nederland. En zonder hem was Jakarta niet geweest wat het nu is: het bestuurscentrum van Indonesië.’

Het Comité Vrienden van Coen (CVC) ziet terugplaatsing van het standbeeld in Batavia en een staatsbegrafenis van Coen als een logische consequentie van al het hierboven beschrevene. Wij roepen iedereen op de petitie te tekenen en onze nationale held Coen de eer te betonen die hij verdient.

De petitie zal op vrijdag 17 augustus 2012 worden aangeboden aan de Indonesische ambassade.