29-12-2011

Onlinepetities halen zelden de politiek

screenshot van Google Nieuws

Van de 488 petities op deze website zijn er maar 10 daadwerkelijk overhandigd in de Tweede Kamer. Weblog Sargasso heeft dit uitgezocht en het ANP heeft daar een nieuwsbericht van gemaakt dat door tientallen redacties is overgenomen: de Telegraaf, RTL Nieuws, ADTrouw, het Parool, Metro, de Volkskrant, De Wereldomroep, ElsevierDe Pers (reacties mogelijk) Binnenlands Bestuur (reacties mogelijk) en veel regionale kranten en omroepen.

Professionele organisaties overhandigen wel elke dinsdag petities aan de Tweede Kamer. Voor hen is dat het begin van het lobbyen over een onderwerp, terwijl veel burgers denken dat de petitie al geslaagd is als er veel aandacht van journalisten voor is. Het komt er niet van de petitie te overhandigen. Laat staan dat ze tijd hebben voor het lobbyen erna (terugbellen, mailen en afspreken met Kamerleden).

In een interview met BNR Nieuwsradio benadrukte Reinder Rustema van petities.nl dat het burgerinitiatief geen goed alternatief is (teveel regeltjes) en dat het belangrijk is om Kamerleden 'te stalken' over een petitie.

Politieke partijen gebruiken tot nu toe niet de mogelijkheid om op petities te reageren via petities.nl, terwijl dat wel mogelijk is. In een bericht naast de petitie of in een e-mail naar de ondertekenaars die hebben aangevinkt de petitie te willen volgen.

Sargasso: Onlinepetities halen zelden de politiek (reacties mogelijk)